fbpx
featured-image
beschrijving ontbreekt
featured-image

TOOLSHED

TOOLSHED is het nieuwe residentie- en onderzoeksprogramma van Kunstinstituut Melly, dat zich richt op het verkennen van de gereedschappen die we vandaag de dag gebruiken om culturele instellingen op te bouwen, te bevragen en te transformeren. Meer info

lees meer
featured-image

35 Years of Minds and Matter: Uit het archief van Kunstinstituut Melly

De rijkdom aan materiaal en verhalen over de kunstpraktijk van ruim 1400 kunstenaars die bij ons geweest zijn, is niet te bevatten in één tentoonstelling. Het is onmogelijk een compleet overzicht te geven. Daarom is er gekozen voor een thematische aanpak: archiefkunst, educatie, video, en audio. Meer info

lees meer
featured-image
beschrijving ontbreekt
featured-image
beschrijving ontbreekt
featured-image

Ruimte voor Educatie en Participatie

Educatie & Participatie bevindt zich op de begane grond van Kunstinstituut Melly en is ontworpen als een zichtbare en actieve pijler van onze instelling, die ervoor zorgt dat onderwijs, het delen van kennis en collectief leren centraal blijven staan in onze missie. Of je nu een kind, student, kunstenaar, docent of bezoeker bent, dit is […]

lees meer
featured-image

Hygrosummons (iter.02)

De tentoonstelling hygrosummons (iter.02) van Simnikiwe Buhlungu transformeert het gebouw van Kunstinstiuut Melly in een poreuze, reagerende plek. Simnikiwe roept het water feitelijk op om te laten zien hoe kennis, geschiedenis en ecologie circuleren en samenkomen. De waterplassen worden niet gezien als een onbelangrijk detail, maar als een plek van ophoping, tegenstrijdigheid en samenhang. Meer info

lees meer
featured-image
beschrijving ontbreekt
featured-image
beschrijving ontbreekt
featured-image

The Watcher

Het werk van Ola Hassanain beweegt zich tussen architectuur, film en ruimtelijke strategieën. De kunstenaar reflecteert daarbij op de vraag hoe macht zichtbaar en tastbaar wordt in de bebouwde omgeving. Ze houdt zich bezig met plekken die zijn gevormd door klimaatinstabiliteit, postkoloniale erfenissen en vervreemding, en denkt na over de politiek van het bewonen. Welke […]

lees meer
featured-image

A Lua e Eu (De maan en ik)

Paulo Nimer Pjota is een kunstenaar wiens grootschalige werken schilderkunst en tekenkunst combineert op gevonden materialen zoals metalen platen, leeg canvas en zakken. Zijn composities bundelen beelden uit de archeologie, straatcultuur, stripboeken, reclame, muziek en mythologie door middel van een proces van visual sampling – een methode die hij vergelijkt met die van een hiphop-producer […]

lees meer
featured-image
beschrijving ontbreekt
featured-image
beschrijving ontbreekt
featured-image

Resonantie

Kunstinstituut Melly en Amarte Fonds zijn verheugd om Logan Hon Mua, S*an D. Henry-Smith en TiSiTi aan te kondigen als de kunstenaars die geselecteerd zijn voor het nieuwe project op het gebied van geluid en interdisciplinaire kunst. De projecten zijn unaniem gekozen door een jury uit een bijzondere selectie van inzendingen en werden geprezen om […]

lees meer
featured-image

Tools for Conviviality

De tweede editie van Tools for Conviviality zet ons voortdurende werk voort om de boekhandel, het café en de event space te transformeren in een levendige omgeving die mensen uitnodigt om samen te komen, te lezen, te luisteren, te dansen, te praten en met elkaar te eten. Ontwikkeld in samenwerking met onze nieuwe buren, Hiphophuis, richt […]

lees meer
featured-image
beschrijving ontbreekt
featured-image
beschrijving ontbreekt
featured-image

Dismemberment

In haar nieuwe filminstallatie Dismemberment (2024), presenteert Sara Sejin Chang (Sara van der Heide) een politieke en sjamanistische allegorie. Haar artistieke werk is toegewijd aan historisch onderzoek en het decentraliseren van het Eurocentrisme. In de film ondergaat een galeriehouder, die Verlichtingsidealen belichaamt, een ‘dismemberment gut’, wat geïnspireerd is op het traditionele Koreaanse genezingsritueel Ssitgim gut. Meer […]

lees meer
featured-image

Geo-logics

De solopresentatie geo-logics van Nolan Oswald Dennis bestaat uit twee belangrijke recente werken:, Specifications for a Reverse Archaeology (2022-2023) en Isivivane/Superpositions (2022-2023). Nolan houdt zich in zijn werk bezig met de verborgen structuren die ons sociale en politieke voorstellingsvermogen bepalen en die zich uitstrekken over meerdere gebieden (technisch, spiritueel, economisch, psychologisch, enz.). Hij ontwikkelt alternatieve systemen, zogeheten geo-logics. Deze geo-logics sluiten aan […]

lees meer
featured-image
beschrijving ontbreekt